Inlägg 3

Hejsan alla! Nu är jag hemma igen. 
   Och det är nu som jag ska hinna i fatt alla dagboks-anteckningar som jag har skrivit för att ni som läser ska hänga med. :D



Psss.... jag har inte hunnit/orkat skriva om varje dag. Men minst var fjärde blev det. (:

Dag 10 (Tis) På väg till nästa hamn, Karteminde

Kl. är tjugo i ett just nu. Vi ligger och guppar framför en bro (vilken vet ja inte :S). Vi ska passera den här bron för att ta oss till dagens slutmål. Men som det ser ut nu så vet jag inte riktigt. 
Jag tar det från början.
   När vi började i morse från [Agorsø] (<-- Osäker på stavingen) med kryss. (Vinden blåser från det hållet vi ska till).
Sen avtar vinden och vi tar ner förseglet. Kvar har vi storseglet, "storen" och vi startar motorn.
Helt plötsligt börjar motorn låta konstigt. Den vill inte längre. Pappa kämpar med den, gasar när det låter som om den ska ge sig. Vi hann precis komma förbi "färje-stråket", sen dör motorn helt. 
Så nu ligger vi här och vinden är ZERO m/s. 
Jag hoppar att vi kommer fram idag. 


Dag 12 Skriver från: Karteminde, Fyn, Danmark

Halleluja! Vi kom visst fram! ;D
Jag måste säga att det var inte lite svettigt där ute på havet ett tag.
   Hur gick det till då? 
Jo, utan motor låg vi och guppade framför bron. Alla var trötta och tjuriga. 
rågan är om det inte var lite rädsla man kände ändå. 
   Vi kom i alla fall fram och lyckades dra oss till en grönskyltad plats. Efter det så var jag faktiskt ganska imponerad av min pappa (tro det eller ej). Av både fantasin att dra och att komma på hur man ska göra det. Plus att han lyckades hålla mamma lugn under tiden. Hehe, :D

Nu ligger vi i alla fall här i Karteminde. Andra dagen idag och solen kom fram. Så jag och mina tvåsystrar stack till stranden cirka kl. 9. Det var bara vi och någon som rastade sin hund där. Jag ljuger inte ;). 
På stranden låg vi tills lite efter lunch. Sen käkade vi en jättegod liten tvåsmakig-mjukglass, hälften jordgubb, hälften vanlig.
   Nu sitter vi här och softar i båten medanpappa har över en motorsnubbe (professionell) som försöker fixa motorn. 
Jag hoppas att allt blir bra. 


Dag 16 Skriver från: Gilleleje, Själland, Danmark

I morse var det uppstigning vid fem-halv sex. Främst för pappa. Han och mamma tog båten ut ur hamn, från den enda hamnen som ligger på Sejerø. Vi har legat i Sejerø dag 14 och 15. 
En 11-TIMMAR lååååång segling blev det sen för att komma fram hit. 
Här i Gilleleje är det smockfullt med båtar och på andra sidan hamnen, i fiskehamnen har det slagit upp ett tivoli. Därifrån spelar de discomusik och de har spelat hela kvällen. Tydligen är det någon slags hamnfest (?) :D
Vi har också badat 2 ggr den här eftermiddagen/kvällen. Helt och hållet utan Brandmæn (Brännmaneter ;) ). 

Nej, nu är det läggdags, God natt! 


Dag 18 & 19 Skriver från: Råå, söder om Helsingborg, Sverige

Tadaa! Så var man i Sverige igen. De två sista dagarna innan den här dagen har vi tillbringat i favorithamnen(?) Hornbæk. Där var så sjukt varmt. Jag har bränt mig på övreryggen, axlarna, överarmarna och lite under halsen... och jag som lovade mig själv att inte bli bränd den här sommarn. 

(Dag 19)
Nu ligger vi i alla fall i Råå och mormor, Bertil och HEDDA är här! 
De ska segla med ner till Landskrona, men Hedda ska så klart med ända hem. 

Med andra ord, nu är vi snart hemma! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback